Lördag 31 juli

Vi tar bussen från Upphärad kl 13.05 till Trollhättan. Sedan går vi från torget till järnvägsstationen. Tåget går kl 14.20 och vi är framme i Göteborg kl 14.15. Medan vi väntar på tåget mot Gällivare dricker vi kaffe på det nya caféet på Centralstation.
Så småningom blir det dags att stiga på tåget. Vi har båda platser högst upp i liggkupén. Det regnar under hela resan upp. Fram på kvällen äter vi vår medhavda färskpotatis och korv. Smakar härligt med hemmaodlade potatis.Vid niotiden lägger vi oss. Jag sover endast kortare stunder som vanligt.

Söndag 1 augusti

Nästa dag går vi upp lite senare, dricker kaffe i resturangvagnen och äter medhavda smörgåsar. När vi kommer till Boden får vi byta tåg. Tåget mot Gällivare står redan inne så det är bara att byta. Kl 13,45 är vi framme i Gällivare. När vi kommit av tåget går vi till ett gatukök i närheten av stationen och äter köttbullar. Därefter går vi en runda för att se på stan innan det är dags att ta bussen till Ritsem. Det första stoppet är Kebnatsbryggan mitt emot Saltoloukta fjällstation. Här har vi varit förut. Det är regn och lite dis.

Det regnar fortfarande när vi åker mot Ritsem. Chauffören säger att i Ritsem skiner säkert solen för det brukar den göra. När vi kommer till Vietas, stannar vi där 25 minuter, går ner till sjön och ser vattenfallet på håll.Sedan passerar vi Vakkotavare vid Kungsleden där vi har övernattat en gång. Det ser ut att vara klart långt fram i fjärran.

När vi slutligen når Ritsem har det slutat att regna och solen tittar fram emellanåt. Chauffören hade rätt.

Vi installerar oss i rummet som har utsikt över Akkajaure och fjället Akka, "Lapplands drottning" på andra sidan. Vi tittar i butiken där det finns mycket fint. Sedan lagar vi mat i köket och intar vår måltid. På kvällen går vi runt turiststationen och ser bl annat på det vackra kvällsljuset. Vi har tagit reda på att båten till Vaisaluokta inte går förrän 11,30 nästa dag.

Måndag 2 augusti

Nästa dag är det mulet men det lättar något under förmiddagen. Så småningom går vi ner till båtbryggan ner vid Akkajaure. Det är en fin överfart med utsikt mott Akka. Sjön ligger blank som en spegel med de snöklädda topparna runt om.

När vi kommit över börjar vi vår vandring på leden mot Kutjaure. Dagsetappen är 18 km. Vi startar ganska sent på dagen eftersom båten inte går förrän 11,30 från Ritsem. Vi vill ändå komma iväg för att slippa förlora en dag.

I början är leden blöt och stening när vi vandrar fram mot kyrkkåtan där vi gör vår första paus och fotograferar. Passerar en bro strax efer kyrkkåtan och sedan börjar stigningen. 1 km från bron passerar vi trädgränsen.Bakåt ser vi Akkajaure.

Efter en stund tar vi matrast, äter kyckling.Därefter går vi raskt vidare mot vindskyddet, där vi tar en kortare rast där så Maj får räta ut ryggen. Det är en familj som har tagit rast där också och tänker övernatta där.

Vi fortsätter vår vandring, kl 19,45 har vi 6 -7 km kvar till stugan. Vi går relativt fort för att komma fram till stugan i tid. Snart får jag ont i mina knän, det går bra att gå på plan mark.

Det blir värre och värre och mycket svårt att gå på ojämn mark samt utför. Ibland måste jag gå baklänges för att över huvet komma ur fläcken.Stannar och Maj lägger en elastisk binda.

Till slut når vi stugan, klockan är då 11,45.Stugvärden tar emot oss och tänder ett ljus för oss i köket där vi lagar lite mat. Vi får Akkasviten. Delar rummet med en man som redan har somnat, han är lite sur för att vi kommer så sent, han tycker att man får planera vandringen så man kommer fram i tid.

Tisdag 3 augusti.

Nästa dag är det strålande sol.Vi stannar kvar i stugan denna dagen för att jag skall återhämta mig. Vi äter frukost på en underbar plats, en bänk vid en sten utanför stugan.Vi har utsikt mot Akka, Kisuris och Nijak.Tar kort på platsen samt läser ledbeskrivningen.Fotograferar hängbron och vattenfallet.

Ute i jåkken ligger en skogsbevuxen ö.Här är otroligt vackert och dessutom är det varmt och gott.

Onsdag 4 augusti

Jag startar mot Låddejåkka(19km) klockan 7,15. Går före Maj för att jag skall kunna vila mig. Har fått en vandringsstav av stugvärden för att spara knäna.Leden går över lättgången hed, vilar efter ett stycke. Ser inte stugan längre, den försvann ur sikte ganska fort.

Efter en stund kommer Maj ikapp mig.Det är helt plant att gå här. Vi kommer så småningom fram till fjällvärldens längsta hängbro, 80 m lång och 10 m över vattnet.Bron går över Vuojatätno.

Efter bron möter vi den östra grenen av Padjelantaleden. Nu stiger gradvis uppåt och nnan vi når höjderna tar vi rast. Mot väster på andra sidan Vuojatätno ser vi husen och kåtorna i Sallohaure sameviste.Vi ser sjön Sallohaure och på andra sidan ligger norska fjälltoppar.

Efter hand som leden stiger ser vi hela sjön Vastenjaure som liknar en havsvik. Till slut är det en brant nedstigning till Låddejåkkå.Vi är framme vid stugorna kl 18,10. Nedstigningen gick bra tack vare vandrarstaven.

Vi har nu kommit till Naturvårdsverkets första stuga på leden och vi befinner oss i nationalparken.Stugan är ganska ny och gasoluppvärmd. Efter vi har ätit, lägger vi oss och vilar,läser färdbeskrivningen Eftersom vi är trötta går vi inte ut.

Torsdag 5 augusti.

Denna dag skall vi gå till Arasluokta, en sträcka på 12 km. Vi har nu avverkat de längsta dagsetapperna fram mot Staloluokta.Leden går på bro över Låddejåkkå.Vid bron finns jättegrytor.Leden stiger jämt och följer kanten på två bäckraviner.När vi kommit upp på platån passerar vi en rauk.

Vi tar rast vid en sten. Platån uppe på passet kallas Pårka.När vi kommer längre fram öppnar sig landskapet mot södra Padjelanta. Sjön Virihaure blir synlig och bortanför sjön syns Sulitelmafjällen på den norska sidan.

Vi stannar och fotograferar innan vi kommer ner till bron över Miellätno. Tar kort på bron och vattenfallet innan vi går vidare. Leden passerar sedan en utskjutande kam från fjället Aras. Kyrkkåtan är den första byggnaden som man ser i Arasluokta.Leden går på en hylla ovanför hussamlingen som tillhör Arasluokta sameviste.Övernattningsstugan ligger nära samevistet på en plan grusavlagring.Vi stannar i en 6- rumsstuga, en man som heter Bo bor i samma rum. Vi lagar mat och äter.Stugan har gasoluppvärmning och det finns även en fotogenlampa på rummet.

På kvällen går jag ut och fotograferar samevistet och kyrkkåtan. Senare på kvällen läser vi i skenet från fotogenlampan, det är ganska mysigt.

Fredag 6 augusti.

Även denna dag är det fint väder. Innan vi startar vandringen mot Staloluokta går vi och tittar på kyrkkåtan. Den är låst så vi kan inte gå in och titta.

Vi startar vandringen mot Staloloukta, avståndet är 10 km. Denna sträcka lär vara den vackraste på Padjelantaleden. Vi passerar först bron över Arasjåkkå och sedan förbi ett renstängsel. Leden går uppför branten av Stuor Titer. Landskapet är småkuperat med korta branta stigningar.

Efterhand växer utsikten över Virihaure mer och mer. Det är helt klar sikt över sjön mot fjällen på andra sidan.Under leden finns flera småsjöar och en del björkskog.Stigningen sker nu i trappsteg. Jag tar många kort på den vackra vyn av sagosjön Virihaure, gör många korta fotostopp.

Vi tar rast nere i en dal efter leden. Vi fortsätter och rundar fjällsluttningen och då blir hela Stalolouktaviken synlig och de höga fjällen kring Sulitelma i bakgrunden. Vi kommer ner i björkskogen och passerar samevistet innan vi kommer fram till fjällstationen.

Det är mycket folk i den stora turiststugan och vi tar ett 4-bäddsrum i besittning.På rummet finns tidigare en äldre man, och det visar sig senare att han är en riktig "fjällräv" som gått i fjällen i över 40 år.Han verkar ha stor kunskap av de svenska fjällen.

Vi betalar för rummet 2 nätter. Sedan går vi till kiosken vid samevistet för att köpa proviant. Matsalen har en storslagen utsikt över Virihaure. Solen ligger på och skiner rakt in genom fönstren.

Senare på kvällen samlas många utanför stugan för att fotografera solnedgången. Jag tar också kort när solen står rakt över fjällen på andra sidan sjön.

Lördag 7 augusti.

Nästa dag äter vi frukost i matsalen. Vädret är fortfarande fint, helt klart.Det är nu ett helt annat ljus över Virihaure än kvällen före.Fjällen på andra sidan ligger nu i medljus och vattnet är mycket blått.Vi talar med vår tillfällige "rumskamrat" fjällräven som verkar veta allt och har varit på de flesta ställen i fjällen.

Där finns även en man som säger att han varit i Padjelanta i 40 dagar. På förmiddagen går vi upp stigen som går bakom kyrkkåtan upp över Una Titer. Det är soligt väder och vi följer stigen tills vi kommer fram till dalsänkan med björkskog.

Medan Maj ligger och vilar på eftermiddagen på rummet, går jag ner till stranden. Går först ner till hängbron som går över forsen som avvattnar sjön Luopal. Sedan går jag ner till strandkanten nedanför bron. Här finns en fin sandstrand och jag fotograferar stranden samt viken med samevistet. Jag följer stranden mot samevistet.

Här ser mycket idylliskt ut, med små stugor och torvkåtor med blommor som växer på dem. Mycket blommor vid stranden och barnen som leker kring båtarna.Mot detta står hela Virihaures väldiga vattenyta med olika ljusnyanser i vattnet och på motsatta sidan reser sig snöklädda, majestätiska fjäll.

Landskapet överträffar sig själv. Jag tänker att jag har verkligen tur som får uppleva detta, det kunde lika gärna varit mulet och disigt. Jag fortsätter framåt samevistet för att fotografera.

När jag kommer tillbaka till stugan värmer jag vatten för att tvätta håret. Senare tar jag Maj med mig ner till stranden för att visa henne vad fint det är. Maj fotograferar mig på hängbron med Virihaure i bakgrunden. Sedan går vi efter stranden fram till samevistet, där jag visar Maj var jag har fotograferat.

När vi kommer tillbaka till forsen på väg till stugan känner Maj att hon vill kasta sig i vattnet vilket hon också gör.

Söndag 8 augusti.

Vi startar vandringen mot Tuottar kl 8,45 och det är klart väder och varmt. Tar av jackan redan efter ett kort stycke.Dagsetappen är 18 km.Vi passerar först bron nedanför stugan. Leden går sedan bredvid sjön Luopal med stugorna i samevistet på andra sidan.

Vi passerar genom ängsbjörkskog och kommer upp till en rygg där vi har en fin utsikt över Staloloukta och fjället Unna Titer där vi gick upp ett stycke igår.

Det känns varmt och jag stannar och tar på mig shorts. Det känns luftigt och bra. Småningom kommer vi fram till sjön Kieddaure. Vi följer sjön och höga videsnår omger stigen långa sträckor.Här finns massor av knott och mygg i snåren och vi ökar takten. Tillslut måste jag ta på långbyxor och jacka för att klara mig mot myggen.

Vi kommer fram till hängbron där vi tar rast. Här är det nästan nästan myggfritt eftersom det blåser på bergknallen invid forsen under bron. Här lagar vi mat och Maj fotograferar när jag sitter vid grytan. Vi har en fin rast utan myggor, vi har tagit av oss på fötterna för att stövlarna skall torka inuti.

Efter rasten fortsätter vi på grusåsar över lättvandrad mark. Tittar på "teatern" som isen byggt upp. Vi vandrar nu över ett öppet landskap som är typiskt för Padjelanta. När vi kommer längre fram ser vi höga toppar inne i Sarek.

Snart är vi framme vid de vita stenarna. Vi fortsätter vandringen och efter en stund tar vi rast i en gräsbevuxen bäckravin. Diakort med självutlösare.Långt fram ser vi en vägg av höga fjäll på avstånd, detta är fjällen inne i Sarek.

Innan vi kommer fram till stugorna i Tuottar , måste vi vada 2 gånger.Vi är framme vid stugorna kl 20,20. Vi får en stuga för oss själva. Det är vackert ljus på kvällen mot Virihaure. jag är nere i värdstugan och köper glödkakor och negerbollar.

Måndag 9 augusti. Vi börjar vandringen mot Tarralouppal kl 10,00. Det är 11 km dit.Vi har kraftig motvind och det är 11 grader i luften.Det är ganska lätt vandring, bara lite småkuperat.Enligt färdbeskrivningen skall Akka vara synlig 4 mil bort efter denna sträcka.

Vi passerar ett vad efter drygt halva sträckan och Maj klarar att gå över med kängoran på efter att jag har lagt en sten tillrätta. Ett stycke efter vadet tar vi rast och värmer soppa, varma koppen eftersom det blåser lite kallt. Jag tar på mig tröjan under, men fryser inte. Vi fortsätter vidare och passerar Padjelantaledens högsta punkt.

Därefter går leden nedåt och så småningom ser vi Tarradalen,ett mycket vackert landskap. Fotograferar innan det börjar regna.Vi ser nu stugorna nere i deltat. Det fortsätter att regna och vi är framme vid stugorna kl 15,30.

Tisdag 10 augusti.

Nästa morgon regnar det fortfarande.Vi får därför ta på regnkläderna. Avståndet till Såmmarlappa är 15 km.Förutorn regn är det också kraftig motvind.

Leden går först ner för en kort och brant backe från stugorna till deltat.När deltat passerats stiger leden på skrå uppför fjällsluttningen.Jag har kameran i ryggsäcken eftersom det regnar. Vi kommer in i en björkskog och en kort sträcka går man genom ett alléliknande björkbestånd. Leden passerar vackra ängar med orkidéer.

Det regnar hela dagen och det känns ganska kallt. Vi tar bara korta raster för att inte frysa.Tar en kort rast vid hängbron och lagar mat. Jag har svårt att tända stormköket eftersom mina fingrar är stela p g a kyla.

Vi värmer bara soppa och går vidare. Då återstår en tredjedel av dagsetappen.Passerar Holmboms källa som är uppkallad efter nybyggarsläkten i Njunjes längre ned i dalen.

Till slut får vi syn på taket till Såmmarlappasstugan och då är vi nästan framme.Klockan är då 16,30. Vi är helt genomblöta, det har varit 4 - 5 vad sista sträckan så att Maj har fått ta av sig sina pjäxor.

I stugan är det varmt, vi hänger upp våra våta kläder till tork.Vi delar rum med en kille som även låg i vårt rum förra natten samt två tyska flickor.

Vi köper proviant, frystorkat, hårt bröd,kaviar,räkost och kex. Det är mycket mygg i stugan,värre än ute,tycker jag.Maj lagar hålen som finns i myggnätet på rummet.

På kvällen kommer stugvärden och tar upp avgiften. Han är sjuk så att en yngre kille har fått ta över proviantförsäljningen,han tar bara upp avgiften. Jag sover dåligt på natten på grund av alla myggorna.

Onsdag 11 augusti.

Det regnar fortfarande nästa morgon och vi beslutar oss för att stanna kvar i stugan en dag.Senare får vi höra att det kommit uppgift att det är mycket vatten på leden och man har fått vända om från Tarrekaise. Det kommer senare meddelande på telefon att man varnar vandrare för att gå söderut eftersom vattnet stigit och det inte går att vada över.

En familj lämnar stugan och går söderut, de skall tälta och avvakta lägre vatten om de inte kommer över. Killen som låg i vårt rum har också gått, han kommer tillbaka på eftermiddagen efter som han inte kunde ta sig över. Han har gått 1 mil åt varje håll.Senare återvänder även en annan man som tvingats vända.Han beställer helikopter tillsammans med några tyskar samma dag.

Vi hoppas fortfarande kunna fortsätta nästa dag om regnet slutar.Vattnet brukar sjunka undan ganska fort.På kvällen fortsätter det dock att regna och stugvärden säger att det är otänkbart att ta sig över nästa dag.Vi kan inte stanna längre eftersom vi har bokat tågbiljetter hem.

Vi kommer fram till att även vi måste ta helikopter från stugan för att komma därifrån. Jag får tillfälle att använda hjälptelefonen. Får kontakt med polisen i Boden som kontaktar Norrlandsflyg. Det är en del strul med samtalet som bryts.Polisen tar kontakt med flygbolaget och ringer sedan upp,eftersom det inte går att koppla över samtalet.

Det finns tidigare en beställning på 3 personer från Såmmerlappa.Jag blir uppringd på nytt och man bekräftar att vi får en helikopter nästa dag kl 12,00 som hämtar oss fem som finns i stugan. Vi är räddade!!

Mot kvällen gör Maj och jag en vandrig norrut på leden för att fotografera eftersom det är upphållsväder. Vi tittar bl a på Holmboms källa.Det kommer mera regn när vi går tillbaka till stugan. Förutom all myggen finns det en massa tidningar i stugan som jag "plöjer"igenom. Vi talar med några hallänningar,de löser korsord.Nu är det lagom varmt i stugan.Även denna natt störs jag av mygg.

Torsdag 12 augusti.

Vaknar klockan 5,00, det är upphåll och även en blå fläck på himmelen. Jag väcker Maj och föreslår att att vi går ut eftersom det är uppehåll.Vi dricker te och äter lite.Klockan 5,40 går vi söderut på leden utan ryggsäckar men med kamerorna i högsta hugg.Det är mycket vatten och många små bäckar har bildats som rinner över leden.

Vi passerar först en bro och strax efter ytterligare en bro där fåran är torrlagd. Om en stund kommer vi ut över orkideängarna. Leden går nära Tarraälven och är på något ställe översvämmad. Efter någon kilometer vänder vi tillbaka mot stugan. Vi är framme vid stugan igen klockan 8,00.

När vi kommit hem lägger sig Maj och vilar, sover en stund medan jag håller till i köket. Sedan packar vi ihop våra saker, dricker kaffe. Därefter städar vi,plockar i disken och bär in vatten. När vi är klara bär vi ut ryggsäckarna i väntan på helikoptern som skall komma.

Strax före klockan 12.00 kommer helikoptern över älven och svänger elegant fram mot stugan. Landar på en liten gräsplätt mellan stugan och älven. Hela stjärtpartiet befinner sig över vattnet och helikopterns ben står precis vid kanten av älven.Jag tar två bilder precis innan den har tagit mark.Vi tar plats, stuvar in ryggsäckarna i bagageutrymmet bak och jag tar plats i framsätet bredvid piloten för att kunna ta bra bilder.

Vi lyfter och vinkar farväl till stugvärden. Vi svävar fram längs Tarraälven på 200 m höjd. Vi passerar stugan i Tarrekaise som ligger vackert belägen vid älven. Under flygturen tar plötsligt filmen slut i kameran. Jag blir lite stressad eftersom jag missar en del bilder. Jag stänger inte kameran riktigt eftersom jag inte hört klicket i kameran. Därför går bakstycket upp en aning. Under färden har vi hörlurar och mikrofoner för att kunna kommunicera med varandra i helikoptern.

Vi passerar Nunjes hemman, ser leden tydligt nästan hela vägen. Efter en stund blir deltat i Kvikkjokk synligt.Vi ser sedan fjällstationen och Kamajåkkå. Vi landar på helikopterstationen ca 1 km från byn.

Vi besöker först butiken nere vid kapellet för att handla innan vi går upp mot fjällstationen. Vi har bokat ett dubbelrum den 13 och 14 augusti, men vi kommer nu en dag för tidigt.Vi tar ett billigare rum för 2 nätter, ett 4-bäddsrum. Därefter går till servicehuset och lagar mat. På kvällen ser vi på bilder från Kvikkjokk i sällskapsrummet.Besöker biblioteket och jag lånar med mig boken"Fotografering i fjällen" av Claes Grundsten.

Fredag 13 augusti.

Nästa dag vaknar jag tidigt,och jag läser boken "Fotografering i fjällen".På rummet finns också två ynglingar som går upp kl 8.00.Jag har lagt ifrån mig boken och sovit en stund.Maj vaknar vid 9-tiden och går ut och kokar kaffe medan jag ligger kvar i sängen och läser.Vi dricker kaffe med smörgåsar med köttbullar.Jag skriver på mina dagboksanteckningar under förmiddagen.

På eftermiddagen går vi ner och tittar på Kamajåkkå, fotograferar forsen för att jämföra med vattenmassorna när vi var där förra gången. Därefter går vi ner till naturrummet.Det ösregnar när vi går ner. Vi ser på en fotoutställning av Tore Lundberg. Vi slår oss ner och läser alla fotoböcker han har ställt ut.Vi dricker kaffe med varm skinksmörgås till.

På hemvägen går vi in och tittar på kaffét som vi besökte förra gången vi var i Kvikkjokk. När vi kommer tillbaka till fjällstationen lagar vi mat. Det blir färsk potatis med frystorkad köttfärssås. Potatis är allt nr ett, säger jag efteråt.Två tyska herrar sitter vid samma bord.En man kokar hjortron på spisen.Vi går tillbaka till rummet. Maj har äntligen fått kontakt med vandrarhemmet i Jokkmokk och bokat en övernattning där nästa natt.På kvällen skriver jag ner dagens händelser. Slutar att skriva kl 21.00.

Lördag 14 augusti.

Vaknar tidigt nästa dag. går upp kl 7.30 och även de båda andra personerna på rummet går upp.Vi går ut till servicehuset och lagar frukost. Jag tar välling med musli, ostsmörgås och kaffe. Vi packar ihop våra saker i ryggsäckarna.Bussen går kl 9,20 och innan jag lämnar fjällstationen köper jag fotoboken av Claes Grundsten som jag lånade i biblioteket. Så är det dags att gå ner till bussen, vi lastar in våra ryggsäckar.Föraren hälsar oss välkomna och han guidar oss under färden genom att berätta om Kvikkjokk samt om det vi ser efter vägen. Vi gör ett fotostopp vid vattenfallet Brudslöjan.

Bussen kör fram till några turistanläggningar efter vägen. När bussen kommer fram till busstationen i Jokkmokk, sitter vi kvar eftersom den går till centrum och till vandrarhemmet.Chauffören är hygglig och släpper av oss nära vandrarhemmet.Detta är ett ålderdomshem som fungerar som vandrarhem. Vi får vårt rum som är ganska stort med eget pentry.

Vi går ut och köper batterier till Majs kamera samt lite bröd i en livsmedelshall. Därefter går vi till Same- och fjällmuseet Attjé. Där äter vi röding fångad i Padjelanta.Vi tillbringar sedan några timmar på museet. Vi ser först ett bildspeloch sedan följer vi med en guidad visning.

Söndag 15 augusti.

När vi ätit frukost och packat våra ryggsäckar går vi till Turistbyrån och tittar. Vi stannar där en stund och tittar på olika saker. Därefter skall vi hälsa på hos fotografen Edvin Nilson som har en utställning. Vi kommer fram till hans hus och ser på hans foto som är upphängda till försäljning.Han tar emot oss och vi ser på hans fina tavlor. Innan vi går, köper vi vykort av honom.

Innan vi skall lämna Jokkmokk lagar vi mat på vårt stormkök vid busstationen. Sedan blir det tags att ta bussen till Murjek.Vi åker förbi Vollerim och kommer såsmåningom till Murjek järnvägsstation.När vi kommer dit gör vi samma sak som vid förra besöket där,vi går till en park i närheten och kokar kaffe. Det är vackert väder och solen skiner.

Snart blir det dags att stiga på tåget. Vi skall byta tåg i Boden. Där finns det vackra historiska målningar i tunneln under järnvägsspåren. Vi stiger ombord i vår liggvagn som skall ta oss till Göteborg.