Året som gått.

År 2005 gick min pappa bort. Vi lämnade mitt barndomshem Råhagen som tillhört familjen i minst 5 generationer. Jag opererades för malignt melanom. Reste till Ecuador och Galapagos i Sydamerika.

Vi firade nyårsafton hos Tuula och Ove i Vargön. De flesta offentliga fyrverkerierna var inställda p.g.a Tsunamikatastrofen i Asien.
På Majs födelsedag, 8 januari, drabbades vi av stormen Gudrun. Vi var utan el i hela samhället nästan ett helt dygn. Dessutom fungerade varken fast telefon eller mobil. Det var nog värst för vår ICA-butik som fick hållas stängd. Eftersom vi har egen brunn, hade vi inget vatten.

Under januari och februari tillbringade jag flera dagar i Råhagen med ta vara på träden nere vid sjön som jag hade sågat ner under sommaren 2004. Jag övernattade där vid flera tillfällen, som längst 3 nätter i rad. Jag högg upp träden och drog fram veden till ladugården. Detta var ganska mycket arbete eftersom det var mycket kvist. Eftersom det ändå måste städas upp var det lika bra att hugga upp det till ved.

Över helgen 13 - 14 februari var Maj och jag i Råhagen där jag fortsatte med vedhuggningen. På söndag kom det massor med snö och jag stod inomhus och kapade veden. När snöplogen hade kört på eftermiddagen åkte vi hem, eftersom vi var rädda att det skulle komma mer snö.

Under januari och februari var vi med min pappa till tandläkaren flera gånger då han provade ut en ny tandprotes.

Helgen den 5 - 6 mars var vi på fotoresa till Dalsland med Fotoväst på Fotosidan.se. Vi bodde i Färgelanda och gjorde utflykter till Stigen samt till Fengersfors och det gamla bruket där. På lördag kväll hade Jan Stalfors förtjänstfullt ordnat med både mat och bildvisning i sin atelje.

Under senvintern och våren hade jag fått mera besvär av min astma och bihåleinflammation. Har en kronisk bihåleinflammation. Detta innebar att jag var begränsad i min fysiska aktivitet, såsom långvandringarna med Aktiva Seniorer.
Den 30 mars bokade jag resan till Galapagos, tiden 18 november - 1 december.
I april var jag i Råhagen och eldade ris i flera dagar.
Den 29 april var jag med på långvandring hos Aktiva Seniorer. Vandringen gick runt Vektor-sjöarna utanför Hjärtum.
På valborgsmässoafton var vi i Trollhättan för att höra på vårsångerna i Marie Alberts park. Såg också valborgsmässofirandet på Spikön med vårbrasa.

Den 7 maj var vi på Göteborgsoperan och såg Greven av Luxemburg med bl a Peter Harrysson i rollerna.
8 maj var Maj och jag på en vandring vid Idåsen i Risveden.
På pingstafton var vi på konfirmation i Upphärad kyrka. Det var Majs fadderbarn Linnea, dotter till våra grannar och vänner Ingalill och Kent.
På Pingstdagen deltog jag i en vandring i Risveden som leddes av Bo Björklund och Karl-Erik Andersson, författarna till boken om Risveden.

21 - 25 maj var vi i London.

Månadens vandring med Aktiva Seniorer gick till Hunnebostrand.
Den 29 maj gör jag en vandring runt Dalens Ström med Trollhättans Naturvårdsförening.
30 maj fyller min pappa 98 år. Jag gratulerar honom tillsammans med Maj och min syster Evy.

I slutet av maj fick jag besked om att födelsemärket jag tagit bort den 17 maj, var ett malignt melanom d v s elakartad hudcancer. Remiss var skickad till Hudmottagningen. Vid telefonkontakt med den läkaren som tagit bort hudförändringen, kunde jag inte få någon information om vad som skulle ske. Han visste inte och hänvisade mig till sjukhuset.
Kontaktade Hudmottagningen och Vårdcentralen flera gånger innan jag fick besked från läkare på Hudmottagningen. Anledningen var att remissen inte var komplett och därför inte registrerats.

Den 13 juni fick jag besked av läkare på Hudmottagningen. De visste nu att man tagit bort ett melanom på mitt bröst. Som kompletterande behandling rekommenderades en utvidgad operation med ca 1 cm säkerhetsmarginal. I mitt fall skulle man också ta bort de lymfkörtlar som tillhör området där mitt melanom satt. På så sätt kan man se om det har hunnit sprida sig. Skulle få kallelse till Mölndals sjukhus där man skulle göra operationerna.

Jag hade bokat en kurs i Naturfotografering vid Fridhems Folkhögskola i Skåne 4 - 8 juli samt en bussresa till Österrike 29 juli i en vecka. Nu fanns det risk att jag inte skulle kunna genomföra detta.

7 juni var vi och tittade på vårt fadderbarn Mariel inför studentbalen.
Den 10 juni tog Mariel studenten vid Birger Sjöbergsgymnasiet i Vänersborg. Efteråt var det stor fest i Vargön med bl a släktingar från Finland.
Redan nästa dag var det dags för nästa examen, nämligen min systerdotter Maria som tog sin metrologexamen i Uppsala. Vi åkte bil till Uppsala där vi bodde hos min systerdotter Kajsa. Innan examensfesten hann vi med att göra en utflykt till Gamla Uppsala. Vi hade en mycket trevlig kväll hos Maria. Inom parentes kan jag berätta att vi är bjudna på bröllop hos Maria och Mikael den 28 januari 2006.

20 - 22 juni var jag i mitt föräldrahem Råhagen tillsammans med min syster Evy. Cyklade och tog båten över sjön. Vi besökte min pappa i Skepplanda varje dag. Denna sommaren hade han inte varit hemma i Råhagen. Blivit sämre sista tiden, har ramlat flera gånger.
Sista gången han var hemma var den 1 oktober 2004. Vid detta tillfälle ville han inte åka tillbaka. Vi har därefter inte vågat ta med homom ut.
Den 22 juni besökte jag Mölndals sjukhus. Jag åkte från Råhagen med Evy till Skepplanda och därifrån buss till Mölndal.
Jag är bara kallad till ett förbesök. Läkaren berättar hur operationen går till. Dagen innan sprutar man in ett radioaktivt ämne där melanomet var för att kunna kartlägga vilka lymfkörtlar som hör till området. Man markerar sedan flera olika ställen under armhålorna.
Efter läkarbesöket får jag träffa en sjuksköterska. Jag får besked om vilken dag jag skall opereras, nämligen den 12 juli med inläggning dagen före. Vilken tur jag har! Precis den tiden jag ville ha.
Då har jag möjlighet att åka på fotokursen veckan innan och att ev bli så pass återställd att jag kan åka till Österrike den 29 juli.

På midsommar är vi hos Tuula och Ove i deras husvagn på Ullared camping.

Den 3 juli åker jag till Svalöv och Fridhems folkhögskola. Jag åker dit dagen före, kursen börjar på måndag och håller på till fredag. Under veckan gör vi många fina utflykter för att fotografera. Däremellan sitter vi inne i pressande värme i datasalen för lära oss bildbehandling.

På måndag efter kursen skall jag läggas in på Mölndals sjukhus. Först är det provtagning innan jag skall till avdelningen. På eftermiddagen åker jag till Sahlgrenska sjukhuset, där man skall kartlägga vilka lymfkörtlar som tillhör området för melanomet.
När jag kommer tillbaka till avdelningen i Mölndal är jag ledig under eftermiddagen. Jag passar på att besöka Scandinavian Photo som ligger i närheten av sjukhuset. Jag köper mig ett minneskort till min kamera.

Det är trevlig personal på sjukhuset och operationen går bra. Får åka taxi hem. Det är mycket varmt den här veckan, närmare 30 grader.
Jag har lite problem att röra armarna eftersom man har gått in och tagit bort lymfkörtlar under båda armarna.

Den 20 juli åker jag med på en dagsutflykt till Hamburgsund med Aktiva Seniorer.
Jag har efter operationen drabbats av värk över pannan. Beror troligen på att jag var sängliggande ett dygn i samband med operationen varvid bihålorna svullnade. Har fått kortizon för detta.

Jag åker med på vandringsresan till Österrike den 29 juli. Bara två dagar före resan började jag känna mig bättre men hade inte avslutat kortizonkuren.

11 augusti var jag några dagar i Råhagen. Min syster Evy var också där någon dag.

15 augusti är jag på återbesök på Mölndals sjukhus. När läkaren kommer in frågar han först hur jag mår. Läkaren öppnar journalen och säger:"Nu skall vi se vad vi hittade." För några sekunder får jag hjärtat i halsgropen, innan han berättar att lymfkörtlarna man tog bort var friska. Skall inte tillbaka mer.

20 augusti var vi på bröllop då Ann-Marie och Leif gifte sig i Högsäter kyrka. Leif är kusinbarn till Maj. Den 26 augusti gjorde jag en vandring på Hållö i Bohuslän med Aktiva Seniorer.

28 augusti besöker Maj och jag Hemvändardagen i Hembygdsgården i Hålanda.

Den 5 september lämnar jag in bilen för reparation av en plåtskada.
I början av veckan ringer sjuksköterskan från Klockarängen, pappa har fått lunginflammation. Uppger att han inte har några marginaler p g a dåligt hjärta. Han har varit dålig i sommar, har använt rullstol.
Bilen är på verkstad, Maj får därför åka buss till sitt arbete, vilket tar lång tid eftersom det inte finns någon direkt förbindelse.
Maj tar bussen till Klockarängen direkt efter arbetet. Bilen är inte färdig som jag räknat med. Jag åker därför buss till Klockarängen och stannar kvar där över natten tillsammans med Maj. Pappa är ganska dålig. Det måste sitta någon vid sängen hela tiden så att han inte ramlar ur.
Nästa dag tar vi bussen hem. Maj skall arbeta följande natt. På fredag eftermiddag får jag hämta bilen som varit på verkstad hela veckan.

På lördag åker jag till pappa, Evy och dottern Anna kommer också. Pappa har försämrats och har inte varit kontaktbar sedan ett dygn. Jag och Evy stannar hos honom. Tänker stanna över natten. Det syns att pappa inte plågas ligger helt avslappnad, har fått smärtstillande.
På kvällen somnar han in lugnt och stilla. Det var fint att både Evy och jag var där när han gick bort.

Den 30 september ägde begravningen rum. Efteråt samlades vi i Råhagen där vi var ca 40 personer denna vackra höstdag.

Under en stor del av hösten städade vi i Råhagen. Vi hade sagt upp kontraktet till årsskiftet.
I början av oktober var det sommarvärme, så vi kunde sitta nere vid sjön och dricka kaffe.

Under hösten var jag också cirkelledare för en kurs i Digitalfoto hos Aktiva Seniorer.

Den 17 november åkte jag till Galapagos och Ecuador. Jag kom hem den 2 december. Bilder från resan hittar du under Resebilder.

Den 14 december städade vi färdigt i Råhagen och den 19 december lämnade jag nycklarna till Niclas Silfverschiöld. Kändes lite konstigt.

Julafton tillbringade vi hemma tillsammans med Majs bror Lars. På Nyårsafton var jag hemma medan Maj arbetade.